sv  no  en

Innovativ løsning for vindmøller

NYHED

2017-09-05

ROMO Wind på vej til 4. generation iSpin med Prevas hjælp.

Tech Trends no 1 2017

ROMO Wind, eksklusiv leverandør af det unikke sensorsystem iSpin, har med Prevas hjælp øget sin innovationstakt og er nu ved at sætte fjerde generationen af iSpin på det internationale marked.

Prevas er udviklingspartner til ROMO Wind som bruger en ny og banebrydende metode til at måle vinden der rammer en vindmølle.

Den avancerede teknologi, som bygger på årelang forskning og udvikling, giver ved brug store besparelser for vindmølleejere.

”iSpin måler vinden lige præcis der hvor det giver bedst mening, forrest på vindmøllen, der hvor vinden rammer først. Det giver en meget mere præcis måling af vejrforholdene end hvad som normalt bruges. Traditionelt er vindmålere placeret bagest på nacellen (møllehuset), hvilket gør at målingen forstyrres af den turbulens som genereres af vingerne. Da er vinden allerede slået i stykker og det som måles er historie. Det svarer til at dufte til en vin efter at man har drukket den”, fortæller Mark Hvilsted, Head of Products & Technology, ROMO Wind.

Med iSpins målemetode kan man sikre at vindmøllerne ikke taber produktivitet og vindmølleejerne får en dybere indsigt i vindforholdene gennem at simultant måle alle vigtige vindparametre.

”På cirka halvdelen af de vindmøller som vi har præcisionsmålt, finder vi, at møllen ikke står rigtigt placeret i forhold til vinden. Vi har set nye moderne møller med krøjefejl* på op til 17 grader! Det er synd, for det betyder at ejeren slet ikke får den rigtige produktion ud af vindforholdende og lider store beløb i tabt fortjeneste. Hvis en mølle står bare seks grader ude af vinden mister vindmølleejeren 1 procent af sin årsproduktion. Vort mål er at hjælpe vindmølleejere (Elselskaber for eksempel) med at udvinde hele energien af vinden og desuden undgå dyre nedtider,” siger Mark Hvilsted.

Prevas rolle i samarbejde med ROMO Wind var at udvikle en software- og hardware platform, samt gennemføre målinger og tests for at sikre at der blev levet op til kravene, både de fra ROMO Wind og de lovgivningsmæssige. Til sidst bidrog Prevas i godkendelsesfasen frem mod certificering og CE-mærkning. Prevas har desuden været central i udviklingen af kabinettet til produktet. Løsningen er baserat på Prevas Industrial Linux (PIL); en industriel platform som gør det omkostningseffektivt for kunden eftersom Prevas genanvender teknologier og samlet erfaring fra hele verden. Siden skræddersys Linux-platformen til at passe just en specifik kunde, som derefter selv har let for at bygge videre med sine egne applikationer. Med Prevas hjælp tog ROMO Wind sig dermed hurtigere forbi mange faldgruber og kan nu snart lancere en endnu mere robust fjerde generation af iSpin.

”Samarbejdet forløb nemt og effektivt og fungerer upåklageligt godt. I et projekt opstår det altid uforudsete problemer. Det har Prevas håndteret rigtig godt. Med en udviklingspartner går man ind i en lang relation og selv efter at hovedprojektet er slut kommer relationen at leve videre.”

Note* De fleste vindmøller har krøjefejl
Vindmøllers krøjemekanisme bruges til at dreje vindmøllens rotor op mod vinden. Møllen siges at stå med krøjefejl, hvis rotoren ikke står i en ret vinkel mod vinden. At hjælpe med at rette dette til op optimere den årlige energiproduktion. 6 graders kröjefejl = 1 % af en årsproduktion.

FOR MERE INFORMATION

Prevas AB

Martin Bang Andersen

Project Manager

Henrik Møller

President Prevas A/S

Björn Andersson

Senior Vice President, Business Development

Prevas

Med spidskompetencer indenfor teknisk produktudvikling, indlejrede systemer og industriel IT & automation, bidrager Prevas med innovative løsninger og services som skaber vækst.

info@prevas.dk

Kundeservice