language arrow_drop_down
SE NO EN

Kunde:

Volvo Aero 

HIL – PC-baseret jetmotorsimulering  

Det er svært at finde noget andet sted, hvor kravene til kapacitet og pålidelighed er så høje som i forbindelse med den svenske industris stolthed, kampflyet JAS Gripen. Flyet drives af en meget kraftfuld jetmotor, kaldet RM 12, som styres af et styresystem, der hedder FADEC (Full Authority Digital Engine Control). En af de største udfordringer, som motorleverandøren Volvo Aero blev stillet overfor, er test og verificering af dette styresystem i alle de situationer, der kan opstå i luften. I forbindelse med denne opgave blev der brug for Prevas og deres HIL-løsning (Hardware In the Loop).

Opgave: Test og verificering af styresystem. 

Livsvigtig test
FADEC er et styresystem, som er baseret på en mikroprocessor fra Motorola. Den styrer og regulerer samtlige funktioner i RM 12-motoren. Ved at indsamle måleværdier fra motoren og returnere styresignaler til blandt andet brændstofflow og styrevinger får piloten den motoreffekt, han har brug for i den enkelte situation. FADEC, som blev udviklet i samarbejde med British Aerospace (BAE – tidligere Lockheed Martin Control Systems) og General Electric, erstatter et tidligere todelt system med dårligere ydeevne. 

Andreas Kroon arbejder med software-verificering hos Volvo Aero: 

– FADEC er baseret på software, og det er vores opgave her på Volvo Aero at udvikle nye funktioner, som kan tage hånd om de situationer, der kan opstå i virkeligheden, og tilpasse disse funktioner til de modificeringer, vi foretager i motoren. Det ville være uklogt at tage flyet op i luften med ny software ombord, uden at den først var blevet testet ordentligt i en simulator. 

Simulatoren anvendes til at "efterligne" de fysiske omgivelser for FADEC og få systemet til at tro, at det styrer den virkelige proces (motoren). FADEC kan testes på mange forskellige måder, f.eks. med fuld gas eller i en bestemt flyopgave, uden at skulle udsætte hverken motoren, flyet eller noget menneske for fare. At teste parameterværdier, der ligger uden for de tilladte grænser, er også nemt og risikofrit.

Kompetent systemleverandør
– Samarbejdet med Prevas fungerede vældig godt og var effektivt. Det var en positiv overraskelse for os, at deres medarbejdere vidste så meget om simulering, og to meget dygtige eksperter stod til vores rådighed i udviklingsfasen. De forstod virkelig, hvad vi talte om, og var smarte nok til at spørge os, hvis der var noget, de ikke forstod. Vi var meget tilfredse med deres arbejde og værdsætter deres kompetencer, hvilket var en forudsætning for, at projektet kunne gennemføres så smertefrit, som det blev. 

Omkostningseffektiv åben standardløsning
Systemet blev specialudviklet til os ud fra standardkomponenter. Dette gør det let for os at opgradere systemet fremover. Ændringer vil kun kræve et minimum af tilpasning. Volvo Aero har skrappe krav til pålidelighed, og i de to år, hvor vi har anvendt systemet, er kravene blevet opfyldt til overmål. 

HIL-systemet fra Prevas har desuden været meget omkostningseffektivt for os sammenlignet med vores tidligere system. Konstruktionen kostede os godt nok nogle rådgivningstimer, men det udstyr, som det nye system erstattede, kostede langt mere. Lønsomheden af det nye system forstærkes desuden af den høje driftssikkerhed, som gør, at også vedligeholdelsesomkostningerne bliver betydeligt lavere end tidligere. 

– Uden Prevas havde JAS Gripen ikke været det pålidelige og driftssikre fly, som det er nu.

Ønsker du at få mere at vide om dette projekt eller finde ud af, hvad Prevas kan gøre for dig, skal du kontakte:

KONTAKT OS
Ylva Amrén, Region Manager West Prevas AB, e-mail

Volvo Aero reference
Volvo Aero reference

Relaterede cases

  • Force Technology

    Realisering af avanceret industriel scanning

  • Thin Film Electronics

    Boost af EAS-kapacitorers produktionsmængder

  • ABB Force Measurement

    Planere pladestål med ABB's stressometer

  • Volvo Aero 

    HIL – PC-baseret jetmotorsimulering