language arrow_drop_down
SE NO EN

Kunde:

GKN Driveline

Sikker og effektiv logistikløsning til GKN's monteringsanlæg

GKN's fabrik i Köping har cirka 1.000 ansatte. GKN, som fremstiller komponenter til personbiler med firhjulstræk, har siden 1991 været kunde hos Prevas, som har udviklet en skræddersyet MES-løsning til hele fabrikken baseret på LIPS-platformen. Den nye løsning er et supplement, som øger sikkerheden og forbedrer effektiviteten på et stort antal monteringslinjer. Prevas har ansvaret for den totale leverance af applikationssoftwaren i LIPS, mens GKN og de øvrige leverandører har ansvaret for de elektriske og mekaniske systemer, bestemte dele af automationssystemet og it-hardwaren.

Opgave: Logisitkhantering, MES-løsning baseret på LIPS-platformen.

Ved at effektivisere logistikflowet i sit store monteringsanlæg kan den velkendte store teknikvirksomhed GKN Driveline nu levere til flere kunder i bilindustrien. Baggrunden for den nye forsyningsløsning er en prioriteret intern sikkerhedsstrategi.

GKN's historie er en succesfortælling, hvor fabrikken er gået fra at have Volvo som sin eneste storkunde til i dag at fremstille komponenter til en lang række forskellige bilfabrikker. Det har øget behovet for mere materiale til monteringslinjerne.

Den nye materialeforsyning gør det muligt, at materialet kan leveres til montering i mindre enheder. Fra at have arbejdet med hele paller, som blev kørt ud på gaffeltruck, kører man nu produkter, som indgår i processen, ud i kasser, så man kan nøjes med at flytte en mindre mængde af de pågældende produkter ad gangen. En vigtig fordel ved løsningen er, at der ikke længere er brug for lige så meget plads til et ellers pladskrævende monteringsforråd, og at man har mindre materiale i gang.

Thomas Möller, Material Handling Engineer Logistic, fortæller:

– Den største årsag til vores ændrede arbejdsproces er, at vi ikke længere måtte anvende gaffeltrucks i monteringen af hensyn til personalets sikkerhed. GKN's motto på samtlige fabrikker over hele verden er: ”Think Safe”. Hvis der sker noget på en fabrik, uanset hvor i verden, så vurderer og analyserer vi hændelsen omgående og iværksætter en handlingsplan for at opnå den størst mulige sikkerhed. Effektivitetsfordelene er naturligvis en stor ekstra gevinst. Udfordringen var at fjerne otte gaffeltrucks og finde alternative transportmuligheder til alle de produkter, som kontinuerligt leveres fra vores automatiske hovedlager til de respektive monteringslinjers lokale plukreoler.

Hos GKN inddelte vi produkterne i to materialetyper. Den ene type er lette materialer, som hentes fra udtræksenheder på hovedlageret, kasse for kasse. Udtræksenhederne har en bestemt plads og forsynes med paller med de rette produkter baseret på behovet ved de forskellige monteringslinjer. Logistikpersonalet henter produkter afhængigt af forsyningsbehovet og læsser dem på en logistikvogn, hvorefter produkterne transporteres og lægges på plukreolerne ved de respektive monteringslinjer. Den anden materialetype leveres i hele paller, som køres ud til udtræksvogne, som er integreret i hovedlageret. Udtræksvognene kobles derefter til et logistiktog, som trækker flere vogne ud til monteringslinjerne ad gangen. Prevas’ softwareløsning nedskriver automatisk beholdningen af paller ved monteringslinjerne og anmoder om opfyldning, når et bestemt pluklagerniveau nås. For ikke at risikere mangel på materialer har vi altid to paller i monteringen; en, der plukkes fra, og en, der venter. Det optimerede logistikflow har givet en meget større effektivitet i monteringen.

Ønsker du at få mere at vide om dette projekt eller finde ud af, hvad Prevas kan gøre for dig, skal du kontakte:

KONTAKT OS
Ylva Amrén, Region Manager West Prevas AB, e-mail

GKN Driveline, reference

Relaterede cases

  • Arla Foods

    BYGGER EUROPAS STØRSTE MEJERI TIL PRODUKTION AF HYTTEOST 

  • GKN Driveline

    Sikker og effektiv logistikløsning til GKN's monteringsanlæg

  • Ovako Steel, Hofors

    Brændstofbesparelse på over 10 procent

  • MacGregor Hydramarine AS

    Fremtidssikret styresystem