language arrow_drop_down
SE NO EN
share

Kund:

Uddeholm

Uddeholm digitaliserer nødmapperne

Med hjælp fra Prevas har Uddeholm udviklet en nødapp, som de vil benytte ved eventuelle nødsituationer. Det var Uddeholms sikkerhedschef Mathias Hedlund og adm. dir. Johnny Sjöström, der oprindeligt indkaldte til møde med Prevas for at diskutere muligheden for at – som de betegnede det – "digitalisere nødmapperne".

Det overordnede problem var, at disse var spredt ud over store områder med alt, hvad dette indebar af opdateringer omkring ferievikarer, personer der er holdt op, telefonlister…

– Vi ville vide, hvilke muligheder der fandtes, fortæller Mathias. Vi havde en ret løs plan eller skitse i et tekstdokument, som vi brugte som udgangspunkt i diskussionen om, hvad en app burde indeholde, og hvilke funktioner vi ville have med.

Efter at have kastet lidt idéer frem og tilbage kom de ganske hurtigt frem til det første layout. De brugte meget energi på alt fra sikkerhedsaspekter til brugervenlighed og havde en betaversion klar ca. fem måneder senere. Efter en testperiode blev systemet sat i drift.

– Tanken var, at chefer og arbejdsledende personale hos Uddeholm skulle have informationen på deres virksomhedstelefon, så vi diskuterede muligheden for at tilføre værdi, siger Patrik Olsson Bichis, digitaliseringsekspert hos Prevas.

Integreret i det administrative system

Da rammerne var fastlagt, landede selve udviklingsarbejdet hos Tobias Jansson, udvikler hos Prevas. Det eneste tekniske krav var egentlig, at løsningen på en smidig måde skulle passe ind i det administrative system som Uddeholm har i baggrunden. Eftersom det også er Prevas, der har udviklet det, indebar det ikke nogen større problemer.

– I samråd med Mathias og hans holdninger omkring funktion og udseende udviklede vi appen i .NET og med Aurelia-rammerne, det vil sige moderne webteknik, fortæller Tobias. Vi ville så hurtigt som muligt lave et testsite, hvor vi kunne afprøve systemet med fiktive data.

Til at begynde med omfattede appen statiske lister med tiltag, men de indførte mere dynamiske funktioner på et tidligt stadie. Afhængigt af hændelsen får brugeren støtte til, hvordan han eller hun skal agere trin for trin, for eksempel hvad der skal nævnes ved samtaler med 112, hvem der skal kontaktes og i hvilken rækkefølge. Alt dokumenteres i en log.

– For os var selve informationsflowet vigtigt, ved hændelser kan der forekomme både forkerte og modstridende oplysninger, siger Mathias.

Her får vi et hurtigt overblik over, hvad der er sket, og hvem der har gjort hvad. En nødapp må pr. definition ikke være kringlet eller svær at bruge. Det sidste du har brug for, hvis det brænder, er at blive bedt om dine login-oplysninger... Du vil have at vide nøjagtigt, hvad du skal gøre her og nu. Ved en større hændelse kontaktes Uddeholms kriseledelsesgruppe direkte, når hændelsen oprettes i appen. Berørte chefer kan også tilføjes i flowet, således at informationen kommer ud til dem, der har behov for den.

Direkte og konkret støtte i en igangværende hændelse

Tobias fastholder, at nødappen ikke er et rapporteringsværktøj, men en støtte under en igangværende hændelse. Når nogen har slået alarm, åbnes chat-loggen med konkret støtte omkring hvem der skal gøre hvad og med et kort over det pågældende område.

– Appen er skabt til Uddeholm-ansatte, og det er deres rapportering, der initierer aktiviteter i tilfælde af en nødsituation, forklarer Tobias. I den næste fase vil vi måske udnytte teknologien på en mere avanceret måde med for eksempel automatisk alarm.

For Tobias, der har en baggrund inden for IT, var det nyttigt og vigtigt med den støtte og industrierfaring, som hans kolleger hos Prevas kunne tilbyde. Den sikkerhedstankegang som en industrivirksomhed som Uddeholm har, er intet naturligt eller indlysende for et IT-bureau.

– Derefter skal man huske, at en lille startup-virksomhed formodentlig aldrig var kommet ind på Uddeholm, selvom de rent faktisk havde kunnet løse problemet, konstaterer Tobias. Det er derfor, at vidensbredden med flere medarbejdere i kombination med oparbejdet erfaring er så uhyre vigtigt for Prevas.

Siden introduktionen er der indført en del forandringer i appen, såsom muligheden for at se, hvem der er logget ind – ved en alarm midt om natten kan det være rart at vide, hvem der er informeret og bevidste om hændelsen. I forbindelse med en hændelse sendes der også en sms ud til berørte personer, der indeholder et link, som aktiverer appen, og som modtageren kan trykke på i stedet for at svare.

– Det skal være let at gøre det rigtige. Vi har et godt samarbejde og en åben dialog med Prevas. De lytter til vores synpunkter, siger Mathias. Jeg er ikke nogen programmør, men jeg vidste nogenlunde, hvad vi ville have, og de vidste, hvad der var praktisk muligt, og hvordan det kunne gennemføres. Alt har været vældigt positivt!

Ønsker du at få mere at vide om dette projekt eller finde ud af, hvad Prevas kan gøre for dig, skal du kontakte:

KONTAKT OS
Patrik Olsson Bichis, Specialist Digitalisering, e-mail

Uddeholm digitaliserer krisemapperne
Uddeholm digitaliserer krisemapperne
Uddeholm digitaliserer krisemapperne

Relaterede cases

  • ILIAS Solutions

    ILIAS Solutions bringer køretøjsvedligeholdelse til et nyt niveau

  • Maven Wireless

    Fremtidens trådløse mobildækning

  • Brüel & Kjær Vibro

    Edge Computing skaber værdi for BKV

  • Göteborgs Spårvägar

    Göteborgs Spårvägar digitaliserer vedligeholdsarbejdet